Onderweg naar Bukit Tinggi

28 februari 2012 - Bukit Tinggi, Indonesië

27 feb. Naar Bukit Tinggi

Om 7 uur vetrokken voor een lange reisdag. Na een half uurtje de eerste stop bij een kleine pamlplantage bij een riviertje. De grote palmzadenl langs de kant van de weg. Dat zijn die dingen waar ze de palmolie uithalen dat voor heel veel toepassingen wordt gebruikt, als olie, in veel voedingsmiddelen, tandpasta, zeep en nog veel meer. De  rest van de zaden wordt ook gebruikt voor allerlei toepassingen. Vrouwen doen de was en de kinderen in de rivier.. De volgende stop is een kruidentuin waar we allerlei kruiden zoals peper, cacao, nootmuskaat, gemberwortel (djahe), geelwortel (kunjit), kaneel en koksnoten kunnen ruiken en/of proeven. De kokosnoten worden door aan aapje aan een lang touw uit de bomen geplukt.

Onze reisleider Bennie, een Indonesier die ca. 10 jaar in Nederland heeft gewoond en nu alweer zo’n 20 jaar op Sumatra woont is druk in de weer met z’n mobieltje met de lokale reisagent. Het blijkt dat door de hevige regenval van vannacht de brug waar we met de bus overheen moeten, gedeeltelijk is weggespoeld. Dat gaat dus niet meer met die bus.

Er worden een stuk of 5 minbusjes geregeld waarvan 1 voor de koffers. Je snapt niet waar ze vandaan komen maar ze zijn er binnen 20 minuten. Inmiddels heeft het kantoor geregeld dat er een andere bus vanuit Bukit Tinggi op weg is om ons aan de andere kant van de brug weer op te pikken. We nemen afscheid van de chauffeur en busboy en de reis wordt vervolgd via een alternatieve route met de minibus want die kunnen over een ander bruggetje. Leuk ritje door kampongs en dorpjes die we anders niet gezien hadden. Minder leuk is dat het water ca. een halve meter hoog heeft gestaan en dat veel huizen van de mensen en de hele omgeving onder een dikke laag kleiachtige modder zit. De politie is druk doende om het verkeer te regelen want alles moet nu over dat ene smalle bruggetje op een even smal modderig weggetje. Dit ritje van ca. drie kwartier is een avontuur op zich. Er wordt nog steeds even vrolijk gezwaaid en gelachen naar ons door vooral de vele kinderen langs de route.

Het is inmiddels 13:00 uur en de minibusjes zetten ons en de bagage af bij een restaurant voor een koffiestop. We bezoeken ook nog een rubberplantage met een demo hoe dat gewonnen wordt.  Een half uur later komt ook onze bus, die helaas wel wat minder comfortabel is. En we moeten nog zo’n 200 km. afleggen via een mooie route langs rijsvelden, door de bergen met heel veel bochten in de weg. We passeren de provinciegrens van Noord met West Sumatra en plots wordt de weg een stuk beter en alles is veel schoner. Het is duidelijk te zien dat dit deel van Sumatra beter ontwikkeld is.

En dan passeren we evenaar.! Dat moet gevierd worden, dus allemaal de bus uit en over de geschilderde streep op de grond springen. De Equator T-shirt verkopers zijn wel wat opdringerig maar bijna iedereen koopt wel wat van ze. We krijgen een lekker vers stuk anananas van onze gids. Als we weer in de bus zitten wordt aan ieder persoonlijk een certificaat uitgereikt dat je de evenaar gepasseerd hebt. Leuk hoor.!!!

Even later gebeurt er bij toeval nog iets bijzonders . Tijdens het rijden ziet onze gids een rafflesia langs een riviertje staan. Dat een een heel bijzondere vleesetende plant die vrij zeldzaam is en meestal alleen in de bergen en de bush voorkomt. Altijd  graag eens willen zien en daar staat ‘ íe dan. Weliswaar nog niet helemaal in bloei maar toch……….

Om 21:00 uur zijn we in het Pusako Hotel in Bukittinggi. Prachtig en heel groot 4* hotel. Hier blijven we 2 nachten. Nu eerst even wat eten, daarna dit verslag schrijven en dan slapen. Te laat om nog te internetten. Om 08:00 vertrekken we weer voor een dagexcursie.