Koh Lipe Thailand

28 januari 2015 - Koh Lipe, Thailand

16 januari Koh Lipe

Bij het aan boord gaan op de ferry naar Koh Lipe wil ik buiten zitten. Er is een klein achterdek boven met een paar zit banken aan de reling. Deur naar buite op slot. Ik vraag aan één van die mensen van de boot of ik buiten kan zitten. Mag niet. Ik vraag Later misschien? Maybe. Dus zit ik weer in de koelcel maar wel vlak bij de deur naar het dek. Na ca. 20 min op zee komtíe toch de deur open doen met een knikje naar mij. Thanks sir……. Lekker buiten gezeten de volgende 2 ½ uur.

De vorige middag had ik op internet gezocht naar een plek om te verblijven en vond een mooi, niet te duur en luxe resort aan het strand bij Sunrise beach. Uit ervaring weet ik dat je maar beter van te voren kunt reserveren ander kom je met een massa mensen aan op zo’n eiland en moet je met volle bepakking gaan lopen zoeken bij 32 gr/c.  Op de website kun je een reserverings formulier invullen en dan moet je gelijk met Paypal betalen. Dat doe ik liever niet dus Mailtje gestuurd of ze nog iets vrij hadden, dat betalen via Paypal voor mij lastig is blabla en dat ik bij aankomst alles cash betaal. Enkele uren later had ik een vriendelijk antwoordbericht dat ze nog een bamboo kamer vrij hadden en ik was van harte welkom.

Op Koh Lipe is geen haven ofzo dus de ferries gaan voor anker of meren af aan een ponton op een paar honderd van het strand. Dan wordt je met van die smalle longtailbootjes naar het strand gebracht en bij het uitstappen sta je tot je knieen in het warme zeewater. Omdat je uit Maleisie komt moet je eerst langs de douane in een loketje op het strand voor de formaliteiten. Ik krijg een stempel tot 16 maart dus dan moet ik het land uit. Maar mijn vliegticket is op 28 maart en je krijgt een hoop gedonder en hoge boetes als je maar 1 dag later het land verlaat. Kijk,  dat is een kwestie van plannen en vragen wat en hoe want ik zag dit bij mijn visumaanvraag in Amsterdam vorig jaar oktober al aankomen. Daar werd gezegd dat ik in zo’n geval hier in Krabi naar de immigration moet met papieren om verlenging aan te vragen. Dat wordt vrijwel altijd gegeven. Dus dat moet ik nog wel even gaan regelen de komende tijd. Maar eerst maar eens relaxen op Koh Lipe.

Met een tuk tuk (er zijn geen auto’s op het eilandje) naar het Lipe Beach resort. Precies wat ik wil, simpel met eenvoudige bamboo hutten met spartaanse maar prima badkamer in een groene tuin, een restaurant en bar aan een prachtig wit koraalstrand aan een zee zo mooi en blauw, waar je voor de “deur” kunt snorkelen. De volgende dagen het eiland 2 x rondgewandeld en alles wel gezien. Aan de stranden liggen de resorts maar vlak daar achter is het nog vrij ongerept met prachtige weggetjes, paadjes, strandjes en de mensen wonen nog in primitieve hutjes in dorpjes. Verder gerelaxed aan het strand, gesnorkeld en lekker gegeten want er zijn veel restaurantjes op het eiland en alles op loopafstand. Had geboekt voor 3 nachten maar heb toch maar 1 bijgeboekt en een geplande trip naar een ander eiland laten vallen, was toch al lastig om daar te komen. Misschien ga ik daar later nog een keer naartoe omdat het vanuit Ao Nang vrij makkelijk is te bereizen.

Zowel het eiland als het resort is toch wel één van de mooiste en meest aangename plaatsen waar ik tot dusver ben geweest.

Op 20 januari,  De inchecktijd van de ferry is om 09:45 maar die ligt aan de andere kant van het eiland voor anker. Dus om 09:15 op het strand bij de taxiwachtplaats, een afdakje op het strand. De taxi is n.l een longtailboot die je daarnaar toe vaart en aan boord afzet. Die “chauffers” spreken bijna geen Engels. Om 09:25 gebaar ik de chauffeur dat we nu wel moeten gaan hij zegt wel iets maar daar is geen touw aan vast te knopen. Sta ik daar te wachten komt de manager van het resort (Jacky, een aardige Canadese die daar is blijven hangen na een vakantie jaren geleden) naar me toe waarom ik daar zo vroeg ben want het is pas kwart over acht. Ik kijk op m’n horloge, kwart over 9….. Ze zegt je hebt nog steeds de Maleisie tijd. Het is n.l. 1 uur tijdverschil met Maleisie en Thailand. Ik zeg nu snap ik dat het zo stil was ’s morgens met het ontbijt. Haha, nou ga dan nog maar een koffie drinken. Er hangen daar n.l.  geen klokken en dat past ook niet in de sfeer. Een uur later met nog een gast in het bootje naar de ferry. Goeie boot want je kunt lekker buiten zitten.

De trip duurt 3 ½ uur. Je koopt het ticket (min. 1 dag van te voren) icm een minibusje (3uur) en wordt je afgezet in het centrum van Ao Nang. Toen nog en Samlor naar huis, die staan overal dus dat is makkelijk. Lopen kan ook maar dat vond ik net iets te ver met mijn bepakking. Een Samlor is een lichte motorfiets met zijspan met afdak.

Na bijna 3 weken rondreizen toch weer lekker om “thuis” te zijn.(in Ao Nang dan...)