Orang utang centrum, Jungle toer en Kota Kinabalu

11 januari 2015 - Sepilok Rehabilitation Center, Sabah, Borneo, Maleisië

Zaterdag 10 Januari

Jungletrip

Op 7 jan. ‘s morgens naar het Orang utang opvangcentrum geweest. Dat ligt op 3 km van het basiskamp in de Jungle. Op een platform kun je zien hoe ze worden gevoerd, niet alleen Orang utangs maar ook ander apen komen eropaf. Hele grote waren er op dat moment niet maar wel de wat kleinere, Leuk om te zien want ze komen uit het bos aangeslingerd op het voer af. Dan is er nog een gebouwtje waar je kunt kijken naar de hele kleintjes, die extra zorg krijgen.

Tegenover dit centrum is iets gelijks en veel kleiner maar dan voor Zonne beren. Een klein soort beertje. Dus daar ook even geweest.

Na twaalven weer opgehaald en naar het basiskamp voor de lunch. Daarna krijg je een briefing over de jungletocht, Aanvankelijk was ik de enige maar later kwan er nog een jong Zweeds stel bij dus wij gingen om een uur drie met een minibusje op pad. Nog even bij een supermarkt gestopt voor pocho’s en dan ruim een uur rijden richting jungle. Bij de rivier aangekomen met je blote voeten door het water om in het bootje te komen. Dan is het nog ruim een uur stoomopwaarts varen om bij het kamp te komen. Dat bestaat uit een paar houten hutten en een cantine in dezelfde stijl. Geen stromend water behalve in de rivier, de ene wc wordt gespoeld met water dat uit de rivier wordt gepompt. Er is alleen elektra van als het donker wordt tot middernacht. De gebouwtjes zijn verbonden door houten vlonders waaronder het water staat. Slapen doe je met 6 personen gemengd naast elkaar op de vloer in een kleine ruimte met een klamboe boven je bed. Alle eten dat nog goed is ook is inbegrepen. Als je wilt douchen , nou ja douchen…., sta je gewoon buiten bij een groot vat regenwater en een halve plastic waterfles en dat giet je over je heen.

De eerste avond al met het bootje voor een nachttoer van bijna 2 uur de rivier op. Dat is fantastisch mooi met zonsondergang. Je ziet de flying foxes mer honderden overvliegen. Als het donker schijnen ze met grote lampen in de bomen om dieren te spotten, ook kleinere zoals lizzards, uilen, andere vogels en met een beetje geluk apen.

Veel gezien. De volgende ochtend om half 7 weer erop uit. En een jungle trail (pad) door de blubber gelopen. ’s Avonds en de volgende ochtend ook weer met de boot. Al met al hebben we 4 verschillende apensoorten gezien, de Probiscus monkie (neusaap), makaken, Gibbons en op het laatst no net een grote Orang Utang. Daarnaast ook verschillende soorten Neushoornvogels. Werkelijk fantastisch want we hebben eigenlijk alle dieren gezien die je kunt verwachten. Ook een voordeel dat we maar met 3 personen waren behalve de laatste ochtend want er was de vorige avond een groep bijgekomen.

Zeer geslaagd, wat ik altijd wilde doen en zien heb ik nu dus meegemaakt. De laatste dag na 2 nachten weer terug naar het basiskamp weer lunch (dat is hier hetzelfde als het avondeten) even lekker gedouched (koud water) en omgekleed. Ik moest tot 4 uur wachten voor de taxi naar de airport voor mijn Air Asia vlucht van  uur naar Kota Kinabalu. Allen handbagage, taxi genomen naar het guesthouse dat ik van te voren had geboekt. Daar was ik om half tien ofzo.

Voor de volgende dag een rafting toer geboekt. Om half 5 op en om half zes opgehaald. Na 2 uur rijden zouden we nog een stuk met de trein gaan maar kregen op het station te horen dat het niet door  een alternatief op een andere rivier (een kalme) maar daar heb ik voor bedankt. Dus weer ruim 2 uur terugrijden na ruim een uur daar te hebben rondgehangen omdat een groep Chinezen uit mijn busje uitgebreid moesten ontbijten bij het station. Toen werd gezegd dat we dan de volgende dag weer zouden gaan maar deze landen kennende is dat probleem waarschijnlijk niet zo snel opgelost, dus daar heb ik ook voor bedankt geld teruggevraagd en gekregen en  had geen zin om weer om 5 uur op te staan. Bovendien had ik een vrije dag gepland om alle zaakjes te regen zoals wasgoed laten wassen, geld halen, ticket boeken voor maandag, dit verslag bijwerken enz..want ik heb hier nog maar 1 dag. Dus daar heb ik nu 1 ½ dag voor. Vanmiddag de omgeving verkend en restaurantjes en het bevalt me wel want alles is vlakbij het guesthouse en er is een mooie boulevard langs de zee en en hele grote markt.